​Schouder minder beweeglijk

Als je een totale okselklieroperatie gehad, dan kan het zijn dat je schouder minder goed kunt bewegen. Armoefeningen kunnen helpen dit te herstellen.

Armoefeningen

Je kunt het beste 5 tot 7 dagen na de operatie met deze oefeningen beginnen. Heb je alleen een schildwachtklieroperatie gehad? Dan kun je op de dag na de operatie gaan oefenen en de schouder en arm normaal gebruiken.

Je hoeft niet bang te zijn dat door de oefeningen de wond opengaat of de hechtingen loslaten. In veel ziekenhuizen is er een fysiotherapeut die een dag na de operatie adviezen komt geven en de oefeningen komt doornemen. Vaak kan een mammacareverpleegkundige of je arts je ook vertellen welke oefeningen het beste voor je zijn. Kijk hier voor de oefeningen (WAARHEEN LINKEN)

Wonddrain

Heb je na een totale okselklieroperatie nog een wonddrain in je lichaam? Dan is het verstandig alleen oefening 1, 2, 3 en 8 te doen. En is het beter om elke dag een paar keer licht te oefenen dan 1 keer lang of intensief.

Wondvocht

Zit er nog wondvocht bij de plek waar je geopereerd bent, dan mag je alleen oefenen zonder je spieren te rekken. Ben je bestraald? Dan heeft het tot ruim een jaar na de behandeling zin om de oefeningen regelmatig te herhalen. Je kunt dan controleren of de beweeglijkheid gelijk blijft.

Ongeveer 20% van de patiënten houdt last van een kleine of matige beperking in hoe zij de schouder kunnen bewegen. Ondanks de oefeningen.

Voor alle oefeningen is belangrijk:

  • Probeer je schouderoefeningen dagelijks te doen, elke oefening zo’n 5 tot 10 keer. Zorg dat je hierbij geen pijn hebt, en toch maximaal beweegt.
  • Een ‘rekgevoel’ bij de oefeningen is geen probleem. Maar voorkom dat dit pijnlijk wordt. Elke rek kun je 4 tot 5 tellen vasthouden. Blijf rustig doorademen.
  • Bij het oefenen is een goede houding van het bovenlichaam en de schouders belangrijk: sta en zit goed rechtop. Laat schouders niet hangen, maar trek deze iets naar achteren.
  • Let op dat je bij de oefeningen niet met de armen gaat ‘veren’.
  • Ook na de oefeningen ‘mag’ je geen pijn hebben. Heb je wel pijn. oefen dan de volgende keer minder intensief.
  • Heb je thuis problemen met oefenen? Of kun je je schouder na 6 weken nog niet goed bewegen? Vraag je huisarts of specialist dan om een verwijzing naar een fysiotherapeut.