Hulp en advies

Bij gewichtstoename is de energie-inname groter dan het energieverbruik. Hoewel nog weinig bekend is over de oorzaak van de gewichtstoename, is er wel iets wat je kunt doen om extra kilo’s zoveel mogelijk te beperken. Allereerst is het belangrijk dat je je bewust bent van de kans op gewichtstoename bij een behandeling voor borstkanker. Als je dit al weet voor de start van de behandeling, dan kun je op je gewicht letten en wellicht gewichtstoename voorkomen of beperken. Als dat lukt, is dat al een enorme winst. Afvallen na de behandeling blijkt namelijk soms erg lastig, Hoe dit komt weten we niet.

Uit de B-force-enquête van BVN blijkt dat mensen die zijn afgevallen vaker informatie en begeleiding kregen dan mensen die zijn aangekomen, terwijl de behoefte juist bij de laatste groep groter is. Opvallend is dat 57% van de mensen met ongewenste gewichtstoename niet geïnformeerd is en 55% kreeg geen begeleiding, terwijl ze hier wel behoefte aan hadden. Hier valt nog winst te behalen.

Gezond eten

Verder is het goed om vooral gezond te (blijven) eten en voldoende te bewegen. Een streng dieet is niet nodig en ook niet wenselijk, maar op de calorie-inname letten kan helpen bij het voorkomen van een gewichtstoename of om af te vallen. Minstens zo belangrijk zijn de eiwitten in de voeding. Eiwitten zijn goed voor de spieropbouw en kunnen helpen de spiermassa op peil te houden. In de praktijk lukt het niet altijd om het gewicht weer kwijt te raken met gezond eten en bewegen, en dat wordt soms als erg vervelend ervaren. Zeker omdat vrouwen er zelf weinig of niets aan kunnen doen. Maar ook al blijft het gewicht gelijk, de samenstelling van het lichaam kan wel gunstig veranderen door aangepaste voeding en dat levert ook winst voor de gezondheid op.

Meer tips over voeding vind je hier.

Bewegen

Wat betreft bewegen luidt het advies minstens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen te volgen (www.30minutenbewegen.nl). Dat wil zeggen ten minste vijf tot zeven dagen per week dertig minuten matig intensief bewegen (of blokjes van minimaal tien minuten). Dit is voldoende om de gezondheid op peil te houden; om spiermassa op te bouwen is een intensiever trainingsprogramma met krachttraining nodig. Hierbij kan bijvoorbeeld sporten bij een oncologisch fysiotherapeut uitkomst bieden. In de Verwijsgids Kanker (www.verwijsgidskanker.nl) zijn alle gespecialiseerde zorgverleners per regio te vinden zijn. Hulp aan professionals vragen is overigens altijd een goed idee als je er zelf niet uitkomt. Ook de behandeld arts of (mammacare)verpleegkundige kan je verder helpen.

Dat bewegen bij borstkanker een gunstig effect heeft op het gewicht staat overigens niet onomstotelijk vast, wel kan het de lichaamssamenstelling in positieve zin beïnvloeden (in de vorm van meer spiermassa).

Er zijn ook bewegingsmogelijkheden met en vaak georganiseerd door andere ervaringsdeskundigen via BVN maar ook bij inloophuizen. Kijk hier voor  in de agenda.