Beweging

Uit onderzoek is gebleken dat meer bewegen bijdraagt aan een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid, een hogere levenskwaliteit en het vermindert de kans op terugkeer van de kanker. De meest algemene verklaring is dat beweging de werking van je immuunsysteem stimuleert. Naast deze effecten op je lichamelijke gezondheid draagt beweging ook bij aan het volhouden van je dagelijkse activiteiten en geeft het ontspanning. Als je lichamelijk actief bent, blijkt het ook zo te zijn dat je de chemotherapie beter kunt verdragen en een kleiner risico hebt op voortijdig stoppen of bijstellen van de chemotherapie. Ook worden de bijwerkingen draaglijker en voel je je minder neerslachtig.

Borstkanker en beweging

Bewegen als persoonlijk doel

Als je borstkanker hebt of hebt gehad kun je vermoeidheid en conditieverlies ervaren. Bewegen en het leveren van fysieke inspanning is misschien niet meer zo vanzelfsprekend, maar wel noodzakelijk. Bewegen heeft ook een gunstig effect op je geestelijke gezondheid. Het verbetert de informatieverwerking, vermindert angst en depressie en verbetert je stemming. Ook geeft beweging je het gevoel dat je zelf iets te kunt doen “tegen” borstkanker en/of de bijwerkingen van de medische behandeling. 

Wendy (37): 'Precies een week na de chemo ging ik sporten. Hijgen en puffen en zuchten en dan had ik na 2 dagen de volgende sessie. En dan zie je hoe snel je lichaam herstelt in die dagen. Dat is gewoon fantastisch om te zien. Dat geeft veel zelfvertrouwen. Nu nog volhouden.’

Bewegen is in alle stadia van borstkanker van belang, zowel preventief, curatief, als palliatief. Tijdens al deze fases van het ziekteproces zorgt bewegen voor het behalen van je persoonlijke doelen. Je kunt je doelen bijvoorbeeld richten op je herstel en het creëren van een actieve leefstijl. Je kunt je doelen ook richten op je kwaliteit van leven waarbij je streeft naar behoud van lichaamsfuncties en afname van bijwerkingen en complicaties. De oncologiefysiotherapeut kan je begeleiden en ondersteunen tijdens alle fases van het ziekteproces. Zowel individueel als in groepen bij bijv. oncofit.

Bewegen is niet alleen sport

Bewegen kan sporten zijn, maar ook je dagelijkse activiteiten tellen mee als beweging. Denk bijvoorbeeld aan werken in de tuin, matig intensief wandelen, traplopen, stofzuigen, naar je werk fietsen of de hond uitlaten. Bewegen hoeft dus geen extra belasting te zijn als het al in je dagelijks leven zit. Kies vooral voor een vorm die bij jou past.

In het onderzoek Sport in tijden van ziekte dat gedaan is onder 104 vrouwen met (ooit) borstkanker, waren fietsen en wandelen de populairste sportactiviteiten na borstkanker. Zwemmen was het minst populair. Dit hing deels ook samen met ondergane borstoperaties en/of uiterlijke veranderingen zoals haaruitval.

Deelneemster wandelgroep: ‘Door het letterlijk in beweging zijn, komt er figuurlijk ook wat in beweging. Want iedereen is soms bang. En wat doe je met angst, dat gaat ook in je lichaam zitten. Tijdens het wandelen komt dat er soms allemaal uit en bespreken we dat met elkaar.’

Omgaan met een veranderend lijf

Als je gewend bent veel of intensief te sporten en dit niet meer lukt door (de behandeling van) borstkanker kan dit een verlies betekenen. Het leren omgaan met je veranderde lijf kan confronterend zijn. Het kan je ook helpen om te accepteren dat je ondanks de veranderingen nog steeds kunt bewegen en lichamelijke activiteiten kunt doen die je voldoening geven. Belangrijk is om dit te bespreken met je verpleegkundige of fysiotherapeut en samen te kijken naar haalbare doelen. 

Alma 44 jaar:’Ik was altijd een sportieve vrouw (hockey en hardlopen) en na de behandeling van mijn borstkanker had ik zoiets van dat hebben we gehad, we gaan weer verder. Mijn doel was het sportieve leven weer op te pakken. Maar na de revalidatie viel dat niet mee, mijn lichaam werkte gewoon niet mee. Op die manier sporten was dus niet de juiste weg voor mij, dat moest ik loslaten, hoe moeilijk ook.'

Meer lezen en kijken: