Hulpmiddelen (medisch)

Uit de B-force vraag ‘Wat is jouw ervaring met hulpmiddelen?‘ blijkt dat er veel verschil zit in de vergoeding van hulpmiddelen en dat dat er veel onduidelijkheid over is. Daarom lees je hier meer over wat medische hulpmiddelen zijn en hoe het zit met de vergoedinging. 

Wat is een medisch hulpmiddel

Onder medische hulpmiddelen verstaan we borstprothese(s), pruik (haarwerken), armkousen en compressiehulpmiddelen zoals een bijvoorbeeld een hemd. Een medisch hulpmiddel dat je tijdelijk of blijvend draagt, is afgestemd op je persoonlijke aandoening en wensen/eisen en wordt aangemeten door een gespecialiseerde zorgverlener. Deze zorgverlener is gecertificeerd door de ANKO (alleen pruiken) of de SEMH (prothesen, compressiehulpmiddelen en pruiken). Deze certificering geeft aan dat de zorgverlener het vak goed verstaat en de maximale vergoeding bij de zorgverzekering kan declareren. 

Hoe werkt de vergoeding van een medisch hulpmiddel?

De behandelend specialist geeft je een medische verklaring (machtiging), zodat het hulpmiddel wordt vergoed door je verzekering. Deze verklaring heeft de zorgverlener nodig om de declaratie in te dienen. Alleen bij gecertificeerde zorgverleners ben je er zeker van dat je medische hulpmiddel wordt vergoed.
Pas bij levering (reservering van een pruik), geef je de machtiging aan de zorgverlener. Als een herhaling van het medische hulpmiddel nodig is en je gaat naar dezelfde leverancier, dan volstaat de eerste machtiging met vergoeding vanuit de verzekering. 

Zijn er kosten verbonden aan een medisch hulpmiddel? 

Prothesen, armkousen en compressiemiddelen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor pruiken krijg je vanuit de basisverzekering een vergoeding waarmee je een pruik kunt aanschaffen. Deze vergoeding is dekkend. 
Let op: De SEMH gecertificeerde zorgverlener declareert de (aangemeten) prothesen altijd zelf bij jouw zorgverzekeraar. Je hoeft dus nooit zelf eerst je prothese in de winkel te betalen. 
Let op: Deze hulpmiddelen gaan van je eigen risico af als je dit nog niet hebt opgemaakt. Het kan zijn dat je zorgverlener van het hulpmiddel eerder declareert dan je ziekenhuis, waardoor het hulpmiddel eerder van je eigen risico afgaat dan de zorg in het ziekenhuis. Lees meer over eigen bijdrage en declaraties op onze pagina over zorgverzekering 

In dit artikel op de website van NLNET (Nederlands Netwerk voor Lymfoedeem & Lipoedeem) lees je specifiek over de procedure bij het niet vergoeden van chronische oedeemfysiotherapie/huidtherapie, Therapeutische Elastische Kousen (TEK) en compressiehulpmiddelen.

Heb je na aanschaf nog vragen over je hulpmiddel?

De zorgverlener geeft vaak informatie mee over gebruik en verzorging van het hulpmiddel. Heb je na levering toch nog vragen? Neem dan contact op met de zorgverlener.

Tips

  • Medische hulpmiddelen moeten aangemeten worden, het is persoonlijk maatwerk.
  • Vraag voordat je iets aanschaft bij je verzekering wat er vergoed wordt (polisvoorwaarden).
  • Uit de basisverzekering krijg je altijd een compressiemiddel, een prothese en een basis pruik vergoed (bij allen geldt wel het jaarlijkse eigen risico). Bij sommige verzekeraars is een extra vergoeding mogelijk vanuit de aanvullende verzekering.
  • Een medisch hulpmiddel hoeft niet duur te zijn
  • Bekijk elk jaar opnieuw je verzekering. Steeds meer verzekeraars hebben extra potjes waar je bijvoorbeeld een zwemprothese uit kunt betalen, andere hoofdbedekking kunt kiezen of met een bijbetaling kunt kiezen voor een luxere pruik. Kijk hier voor meer informatie.
  • Neem de tijd en informeer jezelf over de keuzemogelijkheden. Je hoeft niet tijdens je eerste bezoek gelijk een keuze te maken. Neem iemand mee ter ondersteuning.
  • Ga altijd naar een erkende zaak. Gecontracteerde winkels geven een maximale vergoeding bij de zorgverzekering (ANKO + SEMH).
  • Google het bedrijf om te zien of het je aanspreekt en om recensies te lezen.
  • Haarwerkspecialisten verkopen vaak ook mutsjes e.d.
  • Er zijn ook winkels waar ervaringsdeskundigen werken.
  • Sommige leveranciers/winkels kunnen in bepaalde gevallen ook aan huis komen aanmeten.
  • Probeer ook eens een andere winkel (een soort second opinion).
  • Een medisch hulpmiddel is heel persoonlijk, ook het moment van aanschaffen.
  • Ben je niet tevreden met je medisch hulpmiddel? Ga dan terug naar de zorgverlener en probeer het samen op te lossen. Mocht dat niet lukken dan kan je de geschillencommissie inschakelen.
  • Deel je ervaringen of stel je vraag aan lotgenoten 
  • Heb je oude prothesen of prothese-bh’s? Lever deze dan in bij een inleverpunt bestemd voor het buitenland, waar de zorg en vergoeding niet zo goed geregeld is als in Nederland. 

Liever niet

  • Gehaakte mutsjes en gebreide borsten voldoen niet aan de eisen van een medisch hulpmiddel. Houd er rekening mee dat dit op een beschadigde huid vervelende gevolgen kan hebben.
  • Tweedehands hulpmiddelen leveren vaker problemen op dan plezier.

Meer informatie en verwijzingen

  • De SEMH is de Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen.  De ANKO is de Algemene Nederlandse Kappersorganisatie. Dit zijn onafhankelijke stichtingen die alleen die leveranciers van medische hulpmiddelen erkent die hoogwaardig kwaliteitswerk leveren.
  • Kijk voor meer informatie over hulpmiddelen in de Hulpwijzer bij Hulpmiddelen 
  • Lees meer over uitwendige protheses 
  • Locaties waar actieve leden van BVN prothesevoorlichting geven 
  • Bekijk de agenda voor modeshows en locaties waar actieve leden van BVN prothesevoorlichting geven  
  • Er zijn ook postoperatieve bh’s (voor na een borstoperatie) en reconstructie-bh’s (compressie-bh’s die je kunt gebruiken na een reconstructie)
  • Kijk in de Hulpwijzer bij Uiterlijke verzorging  

Lees het BVN standpunt over (medische) hulpmiddelen >>

Laatste update: mei 2018